.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ديدگاه مقام معظم رهبري درباره احرازصلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي

گزيده‌اي از بيانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در خصوص وظايف شوراي نگهبان براي احراز صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي : ... آنچه كه در مساله احراز صلاحيت به ذهنم مي‌رسد، اين است كه احراز، وظيفه شوراي نگهبان است و قهرا بايد صلاحيتهارا احراز كند .

همچنانكه وظيفه وزارت كشور هم هست. كسي كه داوطلب ميشود تا وارد ميداني شود كه شرايطي براي آن ميدان هست و شما هم مسوول اين گذرگاه هستيد، طبيعي است كه بايستي شرايط را در آن شخص احراز كنيد.

اين، مخصوص شوراي نگهبان هم نيست. به عهده همه است. البته آقايان احراز را حتمي بگيريد . اما دايره محرز را خيلي تنگ نگيريد . يعني صلاحيتي كه براي مجلس هست، مشخص شود كه چگونه صلاحيتي است. واقعا ببينيم آن مقدار صلاحيتي كه براي مجلس در زمينه التزام به قانون اساسي و التزام به دين مبين اسلام و بقيه شرايط وجود دارد، چه اندازه التزامي است. مي‌شود اين را يك امر مقول به تشكيك دانست كه شدت و ضعف دارد. آن التزام شديد كذايي كه با اندك چيزي كه ديده شود مخدوش ميگردد، معلوم نيست كه براي نماينده مجلس لازم باشد. آن مثلا فرض بفرماييد براي رهبري يا براي برخي از مقامات عاليرتبه ديگر لازم است.

براي مجلس حدي از اين خصوصيات و شرايط لازم است كه ما اسمش را صلاحيت‌ها مي‌گذاريم. آن حد را بايد درست تشخيص داد و آن را احراز كرد.

... من البته به هيچوجه توصيه نميكنم كه كسي در مقابل افرادي كه ميخواهند با قانون گردن كلفتي كنند كوتاه بيايد. اين را هم به آقايان گفتم، هم به بعضي از كساني كه براي شكايت پيش ما آمدند. اما موكدا توصيه ميكنم كه مراقب باشيد حق كسي ضايع نشود. چون رد صلاحيت چيز كوچكي نيست. يعني اينكه ما كسي را رد صلاحيت كنيم و احيانا صلاحيت داشته باشد.

"جرح"، مساله خيلي مهمي است. اينطور نيست كه بگوييم ما اينطور فهميديم.

نه، بايد جوانبش كاملا ديده و رعايت شود. در بعضي از موارد و مصاديقي - بنا نداريم وارد جزئيات شويم - كه به بنده دو سه روز قبل ارائه شد و ديدم، اين معنا و آنچه انسان انتظار دارد، وجود نداشت. بايد سعي كنيد آنچه انجام ميگيرد، متقن باشد. من همواره به دوستان عزيز و محترم شوراي نگهبان گفته ام كه انسان بايد جاي پا را مستحكم انتخاب كند و بر روي آن بايستد. زير پا نبايستي سست باشد و هيچ شبهه تخلف و تخطي از قانون يا كوتاهي در امر تطبيق با قانون نبايد بهوجود آيد.

مردم دوست دارند در انتخابات شركت كنند و انشاء‌الله شركت هم مي‌كنند و به انتخابات علاقه مندند و اين روال احراز و تشخيص صلاحيت هم يك روال همه جايي دنيايي است و مخصوص ايران و مخصوص مجلس شوراي اسلامي هم نيست.

در همه جا وقتي انسان براي مسووليتي ماموريت دارد كه مسوول معين كند، قهرا تفحص و جستجو مي‌كند كه آيا اين شخص صلاحيت دارد يا ندارد . اين هيچ ارتباط ندارد به اينكه مجلس شوراي اسلامي باشد يا غيرمجلس شوراي اسلامي.

بنابراين كار، كار معمولي‌اي است . كاري است كه در همه جاي دنيا و پيش همه عقلاي عالم انجام مي‌گيرد. فرض كنيد يك نفر را براي مسووليتي به مجلس معرفي مي‌كنند. مجلس بيخود كه به اين شخص راي نمي‌دهد، بلكه تفحص، تحقيق، مطالعه و جستجو مي‌كند تا ببيند كه اين شخص نقطه ضعفي نداشته باشد. اگر نپسنديد، رد مي‌كند. اين رد كردن را نميشود به مجلس ايراد گرفت. زيرا مجلس صلاحيت آن شخص را احراز نكرده و او را رد كرده است.

عين همين قضيه درباره نمايندگان مجلس هم طبعا صادق است. بنابراين روال، روال عادي است و مردم هم اين روال را قبول دارند و قانون اساسي هم اين روال را احراز كرده است. آنچه كه وظيفه من و شماست، اين است كه سعي كنيم آنچه را كه وظيفه قانوني است، با دقت و با اتقان و با رعايت حال آن كساني كه با آنها سر و كار داريم، انجام دهيم. يعني ظلم به كسي نشود و حق كسي پامال نگردد.

افرادي كه صداي كلفتي دارند و همه صداي آنها را مي‌شنوند، به نظر من به قدر آن استاد دانشگاه كه فرضا نامه خصوصي به جناب آقاي جنتي مي نويسد كه مرا رد صلاحيت كرده اند، در حالي كه خصوصيات و سوابق من اين است، اهميت ندارند. من دلم براي آن شخص مي‌سوزد و براي كسي كه در گوشه و كنار باشد و خداي نكرده به حق او بي‌توجهي شده و رد صلاحيت شده، در حالي كه به طور عقلايي و عرفي و با همان قرائن عادي ميشود صلاحيتش را احراز كرد.

آنچه بنده را نگران ميكند اين است كه نكند چنين اتفاق بيفتد. حالا كه الحمدلله فرصت هست، واقعا پرونده يكيك افرادي را كه هستند، نگاه كنيد.

البته ممكن است بعضي سابقهاي داشته باشند كه انسان براساس قرائني كه دارد، تاييد مي‌كند آن سوابق - كه الان مطلوب نيست - از آن اشخاص منقطع شده است. بنابراين انسان بايد برطبق وضعيت حال حكم كند.

(در ديدار با اعضاي شوراي نگهبان ‪ ۲۴‬دي ‪(۱۳۸۲‬


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.